Τρίτη, 8 Φεβρουαρίου 2011

Το λάθος του Λάνθιμου

Αναγνώστη ξεκουράσου. Αγχώθηκες για το αν ο Κυνόδοντας είναι αντιγραφή παλιάς μεξικάνικης ταινίας αλλά βαριέσαι να ψάξεις να τη βρεις και να τη δεις για να ξεκαθαρίσεις αυτό το φλέγον ζήτημα; Ξεκουράσου σου λέω γιατί έχεις τον Κόραξ, ο οποίος βρήκε και είδε το El castillo de la pureza του Arturo Ripstein, ο οποίος συνυπογράφει και το σενάριο και μπορώ να σε πληροφορήσω ότι είναι πολύ γνωστός σκηνοθέτης και μάλιστα ακόμα γυρίζει ταινίες οπότε θα μπορούσαμε να τον ρωτήσουμε τη γνώμη του για τον Κυνόδοντα
Οι 2 ταινίες έχουν την ίδια βασική ιδέα. Αυτό είναι αναμφίβολο. Ένας τύπος κλείνει τη γυναίκα και τα τρία παιδιά του μέσα στο σπίτι και τους απαγορεύει κάθε επαφή με τον έξω κόσμο, γιατί θεωρεί πως είναι καλύτερα τα παιδιά να μεγαλώσουν χωρίς να μολυνθούν από την κοινωνία. Κολλάω και την αιτιολογία δίπλα καθώς έχει μεγάλη σημασία το γιατί. Βγήκαν διάφοροι άσχετοι και έλεγαν ότι τα έχουμε ξαναδεί αυτά στο Κωσταλέξι, στην Αυστρία κτλ. Δεν είναι έτσι, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Στο Κωσταλέξι ο εγκλεισμός έγινε για λόγους εκδίκησης, οικογενειακούς και πολιτικούς αφού μία νεαρή κοπέλα εμπλεξε με ένα μεγαλύτερο της και μάλιστα αριστερών φρονημάτων και η οικογένεια της την τιμώρησε με αυτό τον τρόπο. Στην Αυστρία πρόσφατα και σε άλλες περιπτώσεις έχουμε εγκλεισμό που συνοδεύεται από σεξουαλική κακοποίηση. Για να μην μακρυγορώ καμία σχέση με τις δύο ταινίες όπου η "φυλάκιση" γίνεται για "προστασία" από τον έξω κόσμο. 
Το "Κάστρο της αθωότητας" γυρισμένο το 1973 θυμίζει πολύ Bunuel  γεγονός καθόλου τυχαίο αφού ο Ripstein ξεκίνησε από βοηθός του δάσκαλου Louis στο "Angel Exterminator" και για την εποχή της είναι πολύ καλή και ιδιαίτερα προκλητική ως και σοκαριστική. Ο Κυνόδοντας σχεδόν 30 χρόνια μετά ακουμπάει στο ίδιο θέμα και το απογειώνει, στρέφει το σχόλιο και προς άλλες κατευθύνσεις. Σοκάρει και αυτός αρκετά αλλά συγκρίνοντας τις χρονολογίες νομίζω όχι όσο το κάστρο.
Κάπου εδώ τελειώνουν και οι ομοιότητες των 2 ταινιών. Υπάρχουν αρκετές διαφορές στο σενάριο και στην εξέλιξη. Στο "Κάστρο της αθωότητας" ο μεξικάνος πατέρας διατηρεί μαζί με τα παιδιά οικογενειακή επιχείρηση παρασκευής ποντικοφάρμακου το οποίο πουλάει από μαγαζί σε μαγαζί. Επίσης η μάνα δεν είναι και τόσο σύμφωνη με αυτό που γίνεται. Στο τέλος μπουκάρει κατά λάθος η αστυνομία και αποκαλύπτεται το σκηνικό. Οι διαφορές είναι αρκετές αλλά δεν έχει νόημα να τις καταγραψω μία μία. Φυσικά εντελώς διαφορετική είναι η σκηνοθέσια και η οπτική των δύο δημιουργών. Κάνοντας σύγκριση με καθαρά κινηματογραφικό κριτήριο και κλείνοντας τα μάτια στα 30 χρόνια διαφορά σίγουρα προτιμώ τον Κυνόδοντα.
Ποιο είναι το λάθος του Λάνθιμου λοιπόν; Μα φυσικά ότι δεν βγήκε από την αρχή και ότι δεν το έγραψε και στους τίτλους της ταινίας πως: Η ιστορία βασίστηκε στο El castillo de la pureza. Έτσι και αυτός θα έφτιαχνε το μικρό του αριστούργημα και όλοι οι ξερόλες δεν θα είχαν να του προσάψουν τίποτα και οι Μεξικάνοι παπούδες θα χαίρονταν αν έπεφτε κάποτε στα χέρια τους ο Κυνόδοντας...Εξάλλου και αυτοί κάνουν μία αναφορά σε ένα κείμενο του Octavio Paz με τον ίδιο τίτλο αλλά τα ισπανικά μου δεν βοήθησαν για να καταλάβω αν δανείστηκαν από εκεί το στόρι ή μόνο τον τίτλο της ταινίας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου